Webwinkel performance is een boeiend onderwerp. Regelmatig krijgen we bij de helpdesk vragen over webwinkel performance. Ook klanten die kiezen voor een kleine server en dus lagere performance halen graag het onderste uit de kan. CommerceXL.nl Hosting staat voor altijd betrouwbare en snelle webwinkels.
Als we het hebben over webwinkel-performance dan gaan wij uit van de perceptie van de klant. Je kunt natuurlijk technisch alles mooi meten, maar de perceptie van de klant is toch belangrijker.
Hierboven zie je een resultaat over geheel 2013. Zowel de laadtijden als de paginaweergaven.
Wat bepaalt performance?
Als eerste moet je dan bedenken dat performance uit een hele verzameling stappen bestaat die dan gezamelijk de snelheid bepaalt.
Een aantal hiervan op een rijtje:
De hoofd factoren
Pagina omvang
De belangrijkste is pagina-omvang. Een gemiddelde webwinkelpagina zou niet meer dan 1MB groot moeten zijn. Helaas zijn er veel webwinkel ondernemers die het niet nauw nemen met de webwinkel foto's. Dikke niet geoptimaliseerde foto's kunnen verzorgen dat pagina's wel 2MB en meer groot kunnen zijn.
Webwinkels met de cxl-fotomanager module worden hiertegen beschermd; de module geeft precies aan bij welke artikelen er iets aan de foto gedaan moet worden.
Server response tijd
De server-reponsetijd wordt door ons nauwlettend gevolgd en getuned. Bij de volwassen winkels en megastores worden pagina's geleverd via allerlei versnellers zoals memcached, varnish en boost. Dit betekent dat het merendeel van de pagina's direct uit het geheugen en dus zeer snel verstuurd worden.
Browser
De browser waarmee de consument de winkel bekijkt, heeft ook de nodige invloed.
Voorbeelden
Hieronder zie je een gewone webwinkel overzichtspagina. Met een gemiddelde grootte van 1.56MB.
Je ziet hier in het marktmonitor onderzoek dat de grote webwinkels gemiddelde 2,4 sec aan pagina laadtijd laten zien. De CommerceXL op eCommerce hosting is met 1,92 sec. dus heel snel.
Deze 1,7MB pagina laad onder de 1 sec.
Vergeleken met andere webwinkels
In de Twinkle Top 100 stond een performance-onderzoek de retail webwinkels. Slechts 2 winkels van de Top 100 komen onder de 2 seconden!